NGM2024 18-20 september 2024

De nordiska geoteknikermötena äger rum vart 4e år och är en stolt tradition som startades 1950 i Stockholm. Senast Sverige stod värd var 2004 i Ystad men nu efter år av planering var det så äntligen dags igen, det 19:e nordiska geoteknikermötet, NGM 2024, ägde rum i Göteborg 18-20 september. Mötet samlade nästan 300 deltagare från 14 länder, 17 utställare och 7 internationella keynote talare.

Under tre dagar kunde deltagarna välja mellan 80 presentationer samt uppleva Göteborgs stora geotekniktunga projekt och det gamla skredområdet i Tuve på en bussexkursion. Mötet erbjöd också besök i såväl en större fältutställning som hos utställare som engagerat visade sina tjänster och produkter. Under lunch- och fikapauser erbjöds föredrag om Stenungsundsskredet och de nya Eurokoderna samt en praktisk kortkurs i geoteknisk statistik.

Deltagarna fick också möjlighet att umgås under ett välkomstmingel och en middag med underhållning. Vid den senare tillställningen fick SGFs ordförande möjlighet att lämna över stafettpinnen och önska Norges Geotekniska Förening lycka till med arrangerandet av nästa möte.

Återkopplingen från deltagare har varit överväldigande positiv och organisationskommittén vill passa på att skicka ett stort tack till alla som deltog och bidrog till ett arrangemang som genomsyrades av glädje, diskussioner, nyfikenhet och nätverkande. Vi hoppas att mötet har bidragit till många kontakter som kommer att frodas i framtiden.

Läs mer och hitta alla papers på www.ngm2024.se.