CPT 3 dagar för handläggare

Internat: Ja
Program:
Vid frågor, kontakta: ulrika.larson@empirikon.se, 0708-473 475

Kursbeskrivning: Kursen avser att ge deltagarna insikt vad som krävs för en väl genomförd sondering och praktiska råd vid utförandet samt få en orientering hur resultaten senare behandlas och används. Kursen avser att ge deltagarna kunskap att kritiskt kunna granska CPT-resultat och få en förståelse för praktiska problem under utförandet vid olika undersökningssituationer.

Syftet med kursen är att ge kursdeltagarna förståelse för vikten av att arbeta med kvalitet

och noggrannhet genom hela CPT kedjan, från kalibrering och förberedelser till utförande och behandling av resultat.

Placering kursmatris: Fältgeotekniker Hög; Handläggare Mellan
Kursmål: Kursen avser att ge deltagarna insikt vad som krävs för en väl genomförd sondering och praktiska råd vid utförandet samt få en orientering hur resultaten senare behandlas och används. Kursen avser att ge deltagarna kunskap att kritiskt kunna granska CPT-resultat och få en förståelse för praktiska problem under utförandet vid olika undersökningssituationer.
Målgrupp: Kursen vänder sig lika mycket till geotekniska handläggare som fältgeotekniker. Det vore önskvärt om det blev en bra fördelning av de bägge kategorierna för lärorika diskussioner under kurstillfället.
Förkunskapskrav: Det rekommenderas att fältgeotekniker och handläggare har minst 3 års erfarenhet och att fältgeotekniker genomgått Huvudkurserna i fältgeoteknik.
3 dagarskurs boende ingår i kostnaden. Antal deltagare max 33 st. Går även att välja en inriktning på 2 dagar.
Följande litteratur tas med vid kurstillfället
· SGI Information 15 CPT-sondering, reviderad 2015 (finns som pdf på SGI:s hemsida)
· Standard SS-EN ISO 22476-1
Kunskapsverifiering: Hemtentamen, skickas in inom 2 veckor för att erhålla godkänt utbildningsintyg.
SGF medlem får 1500 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation och lunch. Kostnad för övernattning INGÅR i kursavgiften.
Överlåtelse av plats till kollega på företaget är tillåtet.
Föreläsare: Thomas Andrén, Geofound
Håkan Garin, Geoverkstan
Mathias Andrén, Sweco
Henrik Nordén, Structor