Riskvärdering förorenade områden

Internat: Nej
Vid frågor, kontakta: Ulrika Larson,
Empirikon Kommunikation, ulrika.larson@empirikon.se, 0708-473 475

Kursbeskrivning: Kursen syftar till att höja kompetensen inom riskvärdering av förorenade områden. Kursen utgår från SGIs ”Riskvärdering vid förorenade områden. Arbetsgång för hållbara åtgärder” (SGI vägledning 2022:7) och syftar till att ge stöd om hur riskvärderingar bör utföras, dokumenteras och granskas.

Kursen omfattar ca en dags självstudier samt två kursdagarna där föreläsningar, gruppövningar och gruppdiskussioner blandas.

Kursmål: Syftet med kursen är att deltagarna efter att ha genomgått kursen ska:
• Känna till vägledningens tre grundläggande principer hållbarhet, enkelhet och tydlighet och hur de kan bidra till en mer hållbar efterbehandling.
• Förstå och kunna tillämpa arbetsgång och angreppssätt för riskvärdering enlig SGI:s vägledning.
• Kunna avgöra när beskrivande, poängbaserad eller kvantitativ riskvärdering bör genomföras samt ha en översiktlig kunskap om vilka verktyg som finns att tillgå.
• Förstå hur miljölagstiftningen påverkar riskvärderingen.
• Känna till hur alternativa åtgärdsmetoder, ekosystemtjänster och klimatfrågor kan inkluderas vid riskvärderingen.
• Ha tillämpat arbetsgång och angreppssätt i övningsuppgifter.
• Kunna kritiskt granska en riskvärdering genom att veta vilka krav man bör kunna ställa på den
Målgrupp: Kursen vänder sig främst till handläggare och uppdragsledare på konsultföretag och tillsynsmyndigheter samt andra som beställer, utför eller granskar riskvärderingar av förorenade områden.
Förkunskapskrav: Deltagarna förväntas ha läst SGIs vägledning 2022:7 ”Riskvärdering vid förorenade områden. Arbetsgång för hållbara åtgärder” och Naturvårdsverkets rapport 5978 ””Att välja efterbehandlingsåtgärd. En vägledning från övergripande till mätbara åtgärdsmål” (Naturvårdsverket 2009) inför kursen. Förstudierna är en förutsättning för ett effektivt genomförande av kursen och för att kunna följa med i samtliga moment.

Erfarenhet av arbete med förorenade områden, deltagande i SGF:s kurser ”Miljötekniska markundersökningar” samt ”Riskbedömning” är en fördel men inga krav.

2 dagarskurs
Utbildningsmaterial delas ut via en digital kurspärm.
Egen bärbar dator tas med vid kurstillfället
Kunskapsverifiering: Kursen avslutas med en tentamen som utförs på SGF:s webbutbildningsplattform (dvs en ”hemtentamen”).
SGF medlem får 1000 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation och lunch. Logi ingår INTE i kursavgiften.
Föreläsare: Hanna Almqvist, WSP: Riskvärderingsprocessen (förberedelser och välja och utvärdera kriterier) riskvärdering ur processledarens perspektiv
Jenny Norrman, Chalmers: Dialog, kvantitativ riskvärdering
Zara Isaksson, Trafikverket. Praktiska erfarenheter ur problemägarens perspektiv
Sofie Hermansson, SGI: Juridiska aspekter och övergripande beskrivning av arbetsgången