Geologisk historia och jordartskännedom

oktober 17

Datum: 17 oktober 2024
Vid frågor, kontakta: Fanny Tran, sgf.fanny(at)gmail.com  070-749 25 79

Kursbeskrivning: SGF hälsar dig välkommen till denna kurs som handlar om Geologisk Historia och Jordartskännedom.
Här får du kunskap om den geologiska historien som ger förutsättningarna för var olika jordarter förekommer och hur de beter sig. Utifrån det lär du dig att kunna göra ett första antagande om vilka jordarter som finns i området samt vad du bör vara extra vaksam på.Detta och mycket mer runt vår geologi och våra jordarter diskuteras i denna 1-dagars kurs.
Kursmål: – Känna till den övergripande geologin i Sverige
– Känna till våra vanligaste jordarter, dess egenskaper, förekomst samt kopplingen till deras geologiska historia.
– Känna till hur man skiljer jordarter från varandra via klassificering samt utifrån detta kunna ta fram en konceptuell geologisk/geoteknisk modell
– Känna till de vanligaste jordarternas geotekniska egenskaper
Målgrupp: Kursen vänder sig till handläggare geotekniker, fältgeotekniker, operatörer, beställare, entreprenörer, mfl
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
1 dag
Kurskompendium delas ut.
Kunskapsverifiering:
SGF medlem får 500 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation och lunch. Kostnad för eventuell övernattning ingår INTE i kursavgiften.
Föreläsare: Pia Larch, Skanska
Per Carlsson, Loxia Group