Grundläggande hydrogeologi

oktober 15

Datum: 15 oktober 2024
Vid frågor, kontakta: Fanny Tran, sgf.fanny(at)gmail.com, 070-749 25 79

Kursbeskrivning: Många problem inom bygg- och anläggningsbranschen är direkt relaterade till grundvatten; för mycket, för lite eller på fel plats. SGF hälsar dig välkommen till denna kurs som handlar om Hydrogeologi som ger fördjupade kunskaper om hur mark- och vattensystem interagerar och förståelse för hydrogeologiska problem som kan uppstå i byggprocessen, olika tillämpningar och begrepp samt vilka metoder som används för att hantera dessa.

Innehåll
– Grundvattnets bildning, förekomst och strömning i marken (relevanta koncept, terminologi, processer och deras matematiska beskrivning).

– Känna till olika typer av akvifärer och deras betydelse för grundvattennivåer. Hydrogeologiska egenskaper hos vanligt förekommande jord och bergarter

– Genomgång Hydrauliska tester, provpumpning. Beskrivning Hydrogeologiska undersökningar och data, konceptuella modeller

– Tillämpningar; Typiska problem och appliceringar inom hydrogeologi (bottenupptryckning, hydrauliskt grundbrott, piping, sättningar, kontrollprogram, exempel

– Tillämpningar- verkliga case? Ev fallstudie som innehåller alla aspekter och som man går igenom väldigt översiktlig (”hur tänker man …”)

Kursmål:
Målgrupp: Kursen vänder sig till alla som vill öka sin förståelse för hydrogeologi
Förkunskapskrav:
1 dags kurs med möjlighet att bygga på med fördjupad kurs.
Kurskompendium delas ut.
Kunskapsverifiering: Hemtentamen.
SGF medlem får 500 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation, fika och lunch. Kostnad för eventuell övernattning ingår INTE i kursavgiften.
Föreläsare: Bo Olofsson, KTH
Pia Larch, Skanska