• This event has passed.

Datum: 16 april 2024
Tider: 08:30-16:30
Vid frågor, kontakta: Fanny Tran, sgf.fanny(at)gmail.com 070-749 25 79

Kursbeskrivning: I kursen behandlas grunderna i jordmekanik huvudsakligen i form av effektivspänningar och jords mekaniska beteende. Dessa bitar är viktiga för att förstå resultat från laboratorie- och fältförsök och för att förstå enkla och avancerade materialmodeller som används vid geotekniska beräkningar.
Kursmål: – Kunna och kunna tillämpa effektivitetsspänningsekvationen
(effektivspänningar, totalspänningar och portryck).
– Kunna konsolideringsförloppet.
– Kunna bestämma in situ vertikal- och horisontalspänningar.
– Kunna beskriva det mekaniska beteendet vid kontraktant respektive dilatant beteende under såväl dränerade som odränerade förhållanden.
– Förstå och kunna beskriva jords mekaniska (spännings-töjnings-portryck-volymändring) beteende i olika spännings-töjningsplan och spänningsplan.
– Kunna utvärdera hållfasthet från spänningsvägar (effektiva och totala spänningar).
– Förstå koppling mellan analysmetod (effektiv- eller totalspänningsanalys) och beräkningsmodell.
Målgrupp: Handläggare geoteknik
Förkunskapskrav: Högskoleutbildning med minst en grundkurs i geoteknik.
Endagskurs med hemtentamen.
Kurskompendium delas ut.
Miniräknare behövs.
Kunskapsverifiering: Hemtentamen (tar uppskattningsvis 2-8 h att lösa, beroende på kunskapsnivå). Sista inlämningsdag 30 dagar efter genomförd kurs.
SGF medlem får 500 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation.
Föreläsare: Bo Vesterberg, SGI
Kursansvarig: Bo Vesterberg, SGI