• This event has passed.

Sättningsberäkning i teori och praktik

april 17 @ 08:30 - 16:30

Datum: 17 april 2024
Ort & lokal: Freys hotel, Bryggargatan 12, Stockholm
Antal dagar: 1 dag
Internat: Nej
Tider: 08:30-16:30
Övrig information: Logi på Freys kan bokas till rabatterat pris via denna länk. Logikostnaden ingår INTE i kursavgiften.
Vid frågor, kontakta: Fanny Tran, sgf.fanny(at)gmail.com, 070-749 25 79

Kursbeskrivning: Kursen omfattar beräkning av sättningar i jord med speciellt fokus på lera. I kursen ingår både teori och praktik genom att konsolideringsteori och beräkningsmodeller varvas med projektexempel och mätmetoder. Även om alla moment som ingår i en sättningsberäkning gås igenom översiktligt, ligger huvudfokus på det viktigaste i en sättningsberäkning. Deltagarna ska efter kursen både kunna utföra överslagsberäkningar och värdera rimlighet och göra kontroller av avancerade beräkningar.

Följande kursmoment ingår:
– Allmänt om sättningar och deformationer i jord
– Spänningsfördelning och lastfall (ytliga laster, grundvattensänkning)
– Sättningar i friktionsjord
– Sättningar i lera (konsolideringsteori, tidsförlopp, kryp, beräkningsmodeller)
– Parametrar för sättningsberäkningar (empiri, á-priori, laboratorie- och fält, portryck)
– Jordmodeller i GS Settlement (inkl. kontroll av beräkning)
– Metoder att påskynda sättningar i lera (förbelastning, vertikaldränering)
– Metoder att mäta sättningar (peglar, sättningsslangar, nya metoder)

Kursmål: Målsättningen är att ge kursdeltagarna en bred och djup kunskapsbas för att kunna utföra väl genomförda sättningsberäkningar och utvärdera representativa parametrar från fält- och laboratorieförsök som används som indata.
Målgrupp: Kursen är i första hand lämplig för konsulter, men även entreprenörer och beställare.
Förkunskapskrav: Det förutsätts att deltagarna har grundläggande kunskaper inom geoteknik och jordmekanik.
En dag med teori och gruppövningar.
Kurskompendium delas ut vid kursstart.
Kunskapsverifiering: Skriftligt prov i form av hemtentamen.
Krav för kursintyg: Deltagande samt godkänt skriftligt prov.
SGF medlem får 500 kr rabatt på ovanstående pris.I avgiften ingår dokumentation, fika och lunch. Kostnad för eventuell övernattning ingår INTE i kursavgiften.
Föreläsare & kursansvarig: Sölve Hov, NGI
Fanny Deckner, GeoMind